Microsoft varnar för falska supportsamtal, bluffsamtal och bedrägeriförsök.

Microsoft och Polisen har flera gånger varnat för falska supportsamtal och bedragare 

som använder Microsofts företagsnamn och produkter som ett svepskäl för att lura människor på lösenord, kreditkortsnummer och pengar. Tyvärr fortsätter bedrägeriförsöken och vi har fått ett flertal rapporter om att de intensifierats den senaste tiden – mörkertalet är med stor sannolikhet stort.

Om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök uppmanar vi dig att göra en polisanmälan

Varningar har även kommunicerats i bland annat i SvD, SVT, NyTeknik och på Microsofts säkerhetssida kan du läsa mer om hur du skyddar dig: http://www.microsoft.com/sv-se/security/bedrageri.aspx eller ta del av våra råd här nedan.

 
Microsofts råd om du drabbas av de falska supportsamtalen

Om du blir uppringd av en misstänkt bedragare

• Lägg på luren

• Om de ringer upp på nytt, låt bli att svara. Alternativt ber du om namn och telefonnummer för att ringa tillbaka – då lägger de på luren.

• Anmäl händelsen till Polisen på telefonnummer 114 14

 

Om du följt bedragarnas instruktioner

• Sök igenom datorn med Microsoft Safety Scanner för att undersöka om du drabbats av skadlig kod på datorn. Programmet är gratis och kan hämtas här. Koppla sedan ifrån datorn från internetuppkopplingen

• Ändra lösenord och samtliga PIN-koder till mejlkonton och konton relaterade till bank- och kreditkort

• Kontakta din bank eller ditt kreditkortsföretag och be om hjälp att förhindra eventuell skada

• Anmäl händelsen till Polisen på telefonnummer 114 14

• Ominstallera datorn. Använder du Windows 8 hittar du enkla instruktioner här. Använder du Windows 10 hittar du instruktioner för hur du ominstallerar datorn här.

 

Besök gärna Microsofts säkerhetssida om du är intresserad av att läsa mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig mot dessa. 

 

Hjälp oss att stoppa dessa bedragare!

http://msft.social/o3TxeM